Moderatkvinnor bjöd in till hälsopolitiskt samtal – undrens tid är inte förbi! 


Jag blev för ett tag sedan inbjuden att prata om min syn på vad framtidens hälsopolitiska agenda bör innehålla och bestå av. Moderatkvinnorna i Kramfors bjöd in mig och nu har jag varit där. En trevlig kväll med genuint intresserade och engagerade kvinnor som nu också tar den hälsopolitiska agendan vidare i länet. Kanske kan Jonna Zidén som var med ikväll lyfta frågan och det jag sa på riksnivå då hon sitter i moderaternas förbundsstyrelse. Jag kan bara hoppas.

Jag berättade om min syn på det stora systemfel jag anser att vi har när det  gäller vad ohälsotalen egentligen handlar om. Hur vi felaktigt fokuserar på symptom istället för orsaken.

Detta med hur samhällsnotan växer ohejdat i alltifrån okunskap om beroendesjukdomen och nutrition i svensk sjukvård till Gastric Bypass operationernas komplikationer med mångmiljonbelopp på skattenotan. Jag berättade om vad jag kostat samhället de senaste 20 åren med mitt sockerberoende. Ikväll har jag lagt fram kalla fakta och de verkliga siffrorna på vad mitt sockerberoende och dess konsekvenser kostat samhället men också hur jag bävar för kostnaderna för samhället med de många och omfattande komplikationerna av gastric bypass operationerna som vi ser mer och mer av. Notan runt mitt fall har nu passerat 6 miljoner kronor.

Jag tog upp hur en forskare vid ett av Sveriges universitet ”forskar” fram att det inte finns underlag för att sockerberoende existerar ens och hur samma forskare betalats av sockerindustrin och då bl a av en sammanslutning där Coca Cola och Danone är medlemmar.

Jag har idag pratat om skolmatens betydelse för resultat i skolan och om korruptionen vi ser i livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin. Jag har gjort det väldigt tydligt att jag vill lägga ner Livsmedelsverkets kostrådgivande funktion med experter direkt kopplade till livsmedelsindustrin. Jag vill ha HÖG sockerskatt och jag vill att ren mat och alternativa hälsoföretagare ska få större möjligheter att hjälpa de som behöver hjälp med ny vetenskaplig forskning runt sockerfri, glutenfri lågkolhydratkost.
Jag har pratat om demensvården för de gamla med nya alternativa insatser och framförallt mycket bättre mat. Jag har pratat om den usla sjukhusmaten med margarin och proviva i spetsen och hur en förändring måste till. Att man ger svårt sjuka människor mat full av socker då socker är inflammatoriskt och inflammation de flesta sjukdomars moder.

Jag har också försökt synliggöra att en hälsopolitisk agenda också i allra högsta grad är en kvinnofråga och kan man stava till feminism så betyder det att hälsan måste tas på allvar som en plattform för mänskligheten som bär produktivitet och kreativitet i sin hand. Kvinnors sjukdomstillstånd är en tydlig jämnställdhetsfråga. 75 % av de som gör en gastric bypass operation är kvinnor. Kan vi ägna det en liten tanke om varför det är så stor andel kvinnor som opererar sig?

 

Jag läste ur min bok Addicted ikväll och jag hoppas att flera politiker läser min bok och börjar fundera över vad som behöver göras framöver. Naturligtvis bjöd jag på sockerfritt och glutenfritt fika. Det verkade uppskattat. Anna Proos som bjöd in mig har läst boken.

Jag vill tacka Anna Strandh Proos för inbjudan och stort tack till alla som var med ikväll. Jag hoppas att ni kan göra något mer på det lokala planet framförallt för barn och unga och ge dem en bra start i livet utan skitmat och mängder av socker och kolhydratrik mat på dagis och i skolor. Jag hoppas fler politiker gör som moderatkvinnorna i Kramfors och intresserar sig för detta enorma samhällsproblem som kostar både i lidande och skattepengar.

Hade jag varit frisk så hade jag definitivt jobbat som lobbyist i ämnet. Nu hoppas jag att frågan får växa och att politiker i mitt flöde som Anders Ågren,  Annie Lööf,  Veronica Kerr och Fredrick Federley kanske också tittar närmare på vad det kostar samhället att inget göra åt sockerindustrins framfart i stat, landsting och kommun.

Just nu önskar jag bara att sockerberoende en gång för alla får bli en godkänd diagnos av socialstyrelsen så fler kan få hjälp och att beroendesjukdomen ses som den kroniska och dödliga hjärnsjukdom som den är. Att man ska se till från politiskt håll att läkarutbildningen MÅSTE innehålla ordentlig utbildning på beroendesjukdomen och att vården lär sig nutrition utifrån ny vetenskap. Jag önskar att vårt lands befolkning inför nästa val kräver en hälsopolitisk agenda på bordet från de som de ska rösta på.

Jag håller på att snickra ihop min egen hälsopolitiska agenda. Kanske fler politiker är intresserade av att ta del av den. Kan bara hoppas. 😍🙏

Kram ❤

Camilla Näslund

2 thoughts on “Moderatkvinnor bjöd in till hälsopolitiskt samtal – undrens tid är inte förbi! 

  1. Ping: LUFT ATT ANDAS OCH SUVERÄNA PENGAR ATT BRUKA FINNS DET I ÖVERFLÖD AV – ELLER ? | LIVETS BLOGG


  2. HÄLSAN ÄR EJ ALLT – MEN UTAN HÄLSAN FÅR ALLT ANNAT UNDERORDNAD BETYDELSE !

    Så det är mer än lite märkligt att inget av de befintliga riksdagspartierna i Sverige har god folkhälsa överst på sina agendor. Inget parti utanför Riksdagen har det heller – vad jag vet.

    Men undantagen bekräftar principen – och nu finns Hälsopartiet – som bildades ca en månad före valet 2014. Jag gillar deras agenda – som även innefattar att överföra rätten att nyproducera pengar från affärsbankerna till Riksdagen via Riksbanken.

    Näst efter god hälsa – så är vem som står för nyproduktionen av pengar det viktigaste av allt – för att Wi i Sverige skall kunna få uppleva en renässans av den svenska välfärden. Pengar = makt – och om hur att för gott bryta den i dags dato hart när enväldiga makten för affärsbankerna att nyproducera pengar – i mitt blogginlägg: ”LUFT ATT ANDAS OCH SUVERÄNA PENGAR ATT BRUKA FINNS DET I ÖVERFLÖD AV !”

    Gilla

Kommentera

